Systém sdílené dopravy, ať už se jedná o automobily nebo jednostopá vozítka, je ve své podstatě dobrou myšlenkou. Lidem umožňuje pohyb po městě individuálně bez nutnosti vlastnit dopravní prostředek.
Aby tento dopravní systém dobře fungoval, je však třeba vždy nastavit pravidla pro provoz. V případě automobilů nyní provozovatel využívá možnosti parkovat zdarma v modrých zónách pro elektromobily. S ohledem na množství provozovaných elektromobilů v Praze 2 tento systém zatím funguje bez větších problémů. Ty však mohou nastat s příchodem dalších a tlakem na potřebná parkovací stání.
Sdílená doprava je dobrou myšlenkou, pokud jsou správně nastavena pravidla.
Zcela opačná situace je však u malých dopravních prostředků, jako jsou koloběžky nebo elektrokola. Neuváženým rozhodnutím dřívějšího vedení magistrátu bylo umožněno provozovatelům využívat celé území Prahy pro provoz těchto prostředků bez jakýchkoliv pravidel a poplatků za „parkování“. Toto způsobuje hned dvě zásadní komplikace. Nerovnost podnikání půjčoven kol a koloběžek s kamenným výdejním místem, které platí nejen za pronájem, ale i za umístění reklamního poutače na chodníku.
Provozovatel „online“ půjčovny si však může svých několik stovek koloběžek nechat volně stát na chodnících zdarma. Proč? Druhou komplikací jsou potíže, které přináší tento provoz bez pravidel. Odložení koloběžky před vaším vchodem. U stěny domu, kde je neočekávanou překážkou pro slabozraké, nebo uprostřed chodníku, kde překáží všem.
Řešení tedy vidím v tom, aby magistrát nastavil podmínky provozu na celém území Prahy, a to za oboustranně výhodných podmínek pro město i provozovatele.
Tato glosa vyšla v novinách MČ Praha 2, č. 6.